Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej

Doktoranci

mgr Anna Faron

Kontakt: faron.anna@doktorant.umk.pl
https://www.researchgate.net/profile/Anna-Faron?ev=hdr_xprf

ORCID: 0000-0002-7553-2242 

Doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK, kierunek konserwacja i restauracja dzieł sztuki (spec. konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej). Praca magisterska (promotor: prof. dr hab. Bogumiła Rouba oraz dr hab. Magdalena Iwanicka, prof. UMK), została nagrodzona w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Zarządu Głównego Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków w Warszawie. Odbyła praktyki w Muzeum Narodowym w Gdańsku, w firmach konserwatorskich w Polsce, na Malcie oraz staż absolwencki we Włoszech. Współprowadziła również w Gdańsku projekt badań konserwatorskich we współpracy polsko-niemieckiej. Obecnie ma duże szczęście być członkiem zespołów konserwatorskich prowadzących prace na terenie Polski.

W Szkole Doktorskiej przygotowuje pracę dotyczącą laserowego oczyszczania obiektów dziedzictwa kulturowego. Temat realizowanego przez nią projektu doktorskiego to „Możliwości wykorzystania innowacyjnego lasera o bardzo dużej częstotliwości powtarzania pulsów z rotacją wiązki w konserwacji polichromowanych i werniksowanych obiektów dziedzictwa kulturowego.”, którego promotorką jest dr hab. Magdalena Iwanicka, prof. UMK.

Udział w konferencjach:

  • 4th Ulrich Schiessl PhD Colloquium 2024 r. (Walencja, Hiszpania)
  • Future of the Past – Conference on Innovative Research and Preservation of Cultural Heritage 2023 r. (Toruń)
  • LACONA XIII – Lasers in the Conservation of Artworks 2022 r. (Florencja, Włochy)
  • Interdyscyplinarność w Naukach Humanistycznych, Szkoła Doktorska „Anthropos” PAN, 2022 r. (Warszawa)
  • Young Professionals Forum 2021 r. (Turyn, Włochy)

Udział w projektach:

  • FIXLAB (IPERION HS). Projekt badawczy LASART dotyczył oczyszczania laserowego warstw złoconych. Został zrealizowany z grantu konkursu FIXLAB oferowanego przez konsorcjum naukowe IPERION HS. Wyjazd odbył się w lipcu 2023 r. Instytucją współpracującą w projekcie był Institute of Electronic Structure and Laser Foundation for Research and Technology – Hellas (IESL -FORTH) w Heraklionie (Kreta, Grecja). Kierownikiem zespołu była dr hab. Magdalena Iwanicka, prof. UMK.

Więcej: https://phohs.iesl.forth.gr/iperion-hs-fixlab-project-lasart/

 

W. Machowicz-Musiał — kopia.jpg 

mgr Weronika Machowicz-Musiał 

Kontakt: mmw@doktorant.umk.pl
https://www.researchgate.net/profile/Weronika-Machowicz-Musial?ev=prf_overview

ORCID: 0000-0002-3044-6367

Doktorantka IV roku Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych. W ramach swojej pracy doktorskiej realizuje projekt pt. „Usuwanie warstw wtórnych w malarstwie sztalugowym – dawne metody i nowe możliwości” pod opieką dr hab. Elżbiety Szmit-Naud, prof. UMK.

W trakcie badań odbyła staże zagraniczne w prestiżowych instytucjach: Institut National du Patrimoine oraz Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France w Paryżu. Wyniki dotychczasowych badań prezentowała na konferencjach krajowych i międzynarodowych, w tym:

  • TECHNART 2023 International Conference on Analytical Techniques in Art and Cultural Heritage (Lizbona, Portugalia),
  • Future of the Past – Conference on Innovative Research and Preservation of Cultural Heritage (Toruń),
  • 4th Ulrich Schiessl PhD Colloquium (Walencja, Hiszpania).

Otrzymała zagraniczne stypendium SSHN rządu francuskiego oraz grant Culture Moves Europe. Uczestniczyła w szkoleniach z nowoczesnych metod oczyszczania i usuwania nawarstwień wtórnych z powierzchni obrazów sztalugowych we Francji i Austrii. Jej badania koncentrują się na ocenie metod umożliwiających kontrolowane usuwanie warstw wtórnych z oryginalnych warstw malarskich w obrazach sztalugowych, takich jak werniksy czy przemalowania. W ramach pracy doktorskiej prowadzi porównawcze analizy skuteczności i bezpieczeństwa stosowania dostępnych środków, uwzględniając nie tylko ich natychmiastowe działanie na warstwę malarską, oceniane w trakcie zabiegu, ale także długoterminowe konsekwencje. Ważnym aspektem badań jest analiza retencji stosowanych rozpuszczalników w warstwie malarskiej w zależności od nośnika zastosowanego do ich aplikacji. W celu określenia długofalowych skutków stosowanych metod, badania obejmują również przyspieszone starzenie oraz instrumentalną analizę zmian w strukturze i wyglądzie warstw malarskich.

 

Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej